روند سریع تکلنولوژی از تلفن تا خودروی هوشمند
.jpg)
20سال پیش، تلفنهمراه دستگاهی تکمنظوره بود که فقط برای ارتباطهای صوتی استفاده میشد، اما امروزه با رشد روزافزون نرمافزارها، برقراری مکالمات تلفنی فقط یکی از صدها قابلیت این دستگاه جادویی محسوب میشود. این داستان برای خودروها نیز در حال تکرار است؛ خودروها نیز با تغییرات جدید از وسیلهای برای حملونقل صرف به ابزاری چندمنظوره برای ارتباط، رسانه، حافظه، سرگرمی و... تبدیل خواهد شد. ظهور خودروی خودکار گوگل و دیگر نمونههای اولیه وسایلنقلیه مستقل، درک بهتری را از آنچه قرار است در آینده به عنوان خودرو با آن سروکار داشته باشیم، به نمایش میگذارد. بهمن 1391، آنتونی لواندوسکی، رئیس پروژه رانندگی مستقل گوگل، در انجمن ن خودرو اعلام کرد گوگل سه تا پنج سال آینده آماده انتشار این فناوری است. بنابراین از آنجا که معمولا سازندگان خودرو شش تا هفت سال زمان صرف میکنند تا یک مدل مفهومی را به تولید برسانند، میتوان تخمین زد که وسایلنقلیه خود راننده تا سال 1398 به جادهها راه پیدا خواهد کرد. رویای خودروهای بینیاز به راننده، بیش از آنکه هیجانانگیز باشد، سبک زندگی انسانها را دستخوش تغییر میکند. درحقیقت خودروها در آینده به مکانی برای زندگی تبدیل میشود، بنابراین طراحی داخلی آنها نیز تغییر خواهد کرد و شبیه دفتر، اتاقجلسه، اتاقنشیمن و حتی یک اتاقخواب خواهد شد. این تغییرات به ما اجازه میدهد هنگام رفتوآمد فعالیتهای روزانهمان را نیز انجام دهیم و زمان را برای رفتن از مکانی به مکان دیگر از دست ندهیم. دنیای خودروهای هوشمند روی دیگری هم دارد، آن هم سیستمهایعامل خودروهاست که هر روز شرکت جدیدی از خودروسازان به جرگه سیستمعاملدارها میپیوندد. واقعیت این است که سیستمهایعامل خودروها به همان اندازه به هوشمند شدن خودروها کمک میکند که زمانی اضافه شدن ماشینحساب به ساعتهای مچی هوش بخشید. باید قبول کرد بازار گوشیهای هوشمند اشباع شده است،
مقاله ای در مورد جرثقیل
.jpg)
انواع جرثقیل و کاربرد آن ها
جرثقیل وسیلهاست که بار رادر راستای قائم با ترکیب شش جهت حرکتی کنترل پایا جا به جا میکند
دارای انواع مختلف در گروههای ذیل میباشد:
جرثقیلهای موبایل (ماشینی) که بروی زمین به دو صورت ثابت (نصب جک) وکارگاهی(متحرک با بار) میباشند
جرثقیلهای سقفی که در سالنهای صنعتی وتولیدی ویا سایر خطوط(انبار-تعمیرو...)در ارتفاع بر روری خطوط باربر کناری قبل نصب میباشد. به دو صورت جرثقیل سقفی تک پل ودو پل معروف میباشند.
جرثقیل دروازهای: این نوع جرثقیلها به دو صورت دروازهای ونیم دروازهای قابل استفاده هستند.
جرثقیل بازویی: جرثقیلهای بازویی به دو صورت بازویی(دیواری) ویا ستونی بازویی قابل استفاده در صنایع میباشند
جرثقیلهای آویز: این جرثقیلها درسالنها ومکانها ی با محدودیت ارتفاع وخطوط مونتاژسری (خودرو سازی و...) در ظرفیت تا ۵ تن قابل استفاده میباشند
جرثقیلهای خاص: این گروه جرثقیلها با ترکیبی از گروههای قبلی قابل استفاده میباشند که در موارد استفاده خاص مانند پشته کردن و...
جرثقیل نوع دستگاه، به طور کلی با افراشتن طناب سیم، و یا زنجیر، و خوشه مجهز است که میتواند مورد استفاده قرار گیرد هم برای بلند کردن و پایین مواد و آنها را به حرکت به صورت افقی است. این است که عمدتا برای بلند کردن اجسام سنگین و حمل آنها به جاهای دیگر استفاده میشود. با استفاده از یک یا چند ماشین ساده برای ایجاد مزیت مکانیکی و در نتیجه حرکت بار فراتر از توانایی طبیعی انسان است. جرثقیل معمولا در صنعت حمل و نقل برای بارگیری و تخلیه حمل و نقل، در صنعت ساخت و ساز برای حرکت مواد در صنعت تولید برای مونتاژ تجهیزات سنگین استفاده شدهاست.
جرثقیل ساخت و ساز برای اولین بار توسط یونانیان باستان اختراع شد و توسط مردان و یا حیوان باربر، مانند الاغ شده بودند. این جرثقیلها برای ساخت و ساز از ساختمانهای بلند مورد استفاده قرار گرفت. بزرگتر جرثقیل بعد توسعه داده شد، به کارگیری استفاده از treadwheels انسان، اجازه بلند کردن وزنههای سنگین تر است. در قرون وسطی، جرثقیلهای بندر برای بارگذاری و تخلیه کشتیها و کمک با ساخت و ساز خود را معرفی شدند - برخی به برج سنگ قدرت فوق العاده و ثبات ساخته شدهاست. اولین جرثقیل از چوب ساخته شد، اما چدن و فولاد با آمدن انقلاب صنعتی به عهده گرفت
مدير واحد نورد سرد شرکت فولاد مبارکه خبر داد ساخت
.jpg)
کاربرد جرثقیل سقفی
جرثقیل سقفی ماشینی است که از آن برای استفاده در فعالیت های تجاری، ساختمانی، صنعتی با هدف جا به جایی مواد در مقیاس گسترده ای استفاده می شود. با این جرثقیل ها امکان حرکت بار هم به صورت عمودی و هم افقی با محدودیت وجود دارد. یک جرثقیل سقفی از راهبر، پل، تراورس، قالب و کالسکه تشکیل شده است. برای حرکت اجسام و بلندکردن ان ها از قالب استفاده می شود.
به گزارش ایمنا ممتاز با اشاره به بوميسازي لنت هاي ترمز قلاب جرثقيل هاي سقفي اظهار داشت: بومی سازی این لنتهای ترمز توسط شرکت فولاد مبارکه، سالانه ۱۰ ميليارد ريال صرفه جويي براي اين شركت کسب کرده است.
وی ادامه داد: پيش از اين دانش فني ساخت اين لنتها در انحصار ايتالياها بود كه با بومي سازي آن در شركت فولادمباركه اصفهان، قيمت آن به يك سوم مشابه خارجي رسيده است.
کارشناس تعميرات ناحيه نورد سرد نیز قيمت مشابه خارجي هر جفت ازاين لنتها را ۱۲ ميليون ريال اعلام كرد و گفت: با بومي سازي اين فناوري به دست متخصصان واحد جرثقيل هاي سقفي ناحيه نورد سرد، قيمت آن حدود ۳ ميليون ريال کاهش داشته است.
فروغي افزود: در طراحي جرثقيلهاي سقفي ۲۰ تا ۸۰ تني مجهز به قلاب هاي بزرگ و کوچک، از فناوري ترمزهاي مگنتي استفاده شده است.
مزیت طراحی و ساخت جرثقیل های سقفی
یکی از مهم ترین مزیت های جرثقیل های سقفی این است که موجب می شود اجسام سنگین به راحتی جا به جا شوند که این خود باعث می شود فضای کمی را بگیرند که برای صاحبان کارخانه حائز اهمیت است. همچنین باعث می شوند عبور راحت تر از فضای اصلی فراهم شود. صاحبان شرکت های صنعتی با وجود این جرثقیل وسایل بزرگ را در محیط های سر بسته به راحتی حمل و جا به جا می کنند و دیگر دغدغه و استرسی در این زمینه نخواهند داشت.
همچنین ضمن دسترسی بسیار راحت و ممکن شدن تعمیر قطعات کالسکه قادر به تعمیر و تعویض خطوط برق رسان، لامپ های سالن، و تاسیسات گرمایشی خواهیم بود. مزیتی که جرثقیل های سقفی تک پل دارند این است با کیفیت بالایی خواسته هایتان را تامین می کنند. و با ساخت سازه ای استاندارد هزینه های شمارا در هر پروژه کاهش می دهند. با کم شدن فشار بر ریل های سالن برای طراحی ساختمان سوله هزینه کمتری صرف خواهد شد.